תפריט נגישות


מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה
image/svg+xml

תשעה חודשים או ארבעים שבועות? איך מחשבים שבועות הריון

עד שנכנסים להריון כולם סופרים הריון בחודשים, ואז, פתאום, את מוצאת את עצמך סופרת שבועות וימים. למה מחשבים הריון בשבועות, איך מוסיפים להם ימים ואיך, למען השם, תשעה חודשים הופכים ל-42 שבועות?

כמעט לכל אמא או סבתא יש סיפורים על החודש התשיעי בהריון, אבל כל מי שיש הריון בסביבתה הקרובה יודעת שלהבדיל מימי הסבתות, היום מחשבים הריון בשבועות ולא בחודשים. נהוג לומר שזמן הריון הוא 40 שבועות, אבל יש מי שמגיעות ללידה רק בשבוע 41 או אפילו 42, שזה, בחישוב מהיר, יותר מתשעה חודשי הריון. אז רגע, מה קורה פה?

 

מתי מתחילים לספור שבועות הריון?
 

לדברי חביבה ארנון, מיילדת מוסמכת ומנוסה, היום הראשון שנספר בהריון הוא היום הראשון של הווסת האחרונה. כן, זה אומר שהשבועיים הראשונים שנספרים להריון הם שבועיים שבהם הביצית עדיין לא הופרתה. ההפריה עצמה מתרחשת רק בשבוע 3 להריון.

 

למה סופרים מתחילת הווסת ולא מהביוץ?

מסיבה פשוטה - אין לדעת מתי התרחש הביוץ (ובעקבותיו - ההפריה). יש נשים שמבייצות עשרה ימים לאחר תחילת הווסת ויש נשים שמבייצות גם 16 יום אחרי (ואף פחות מ-10 או יותר מ-16). על מנת להיות אחידים בספירה לכולן, סופרים מהתאריך שיודעים בוודאות: היום הראשון לווסת האחרונה לפני ההריון.

 

אז כשהמחזור מאחר כי אני בהריון אני כבר בשבוע החמישי?

נכון. איחור במחזור אומר שחלפו יותר מ-28 ימים מהווסת האחרונה, כלומר יותר מארבעה שבועות.

 

למה חשוב לספור בשבועות ולא בחודשים?

כי בהריון מתרחשים תהליכים רבים בגוף האם והעובר, ולפעמים חלים שינויים רבים בין שבוע לשבוע. בדיקות הריון נקבעות לפי שבועות משום שבכל שלב יש צורך לבדוק דברים שונים (למשל: בדיקת סוכר או בדיקת חלבון עוברי). לכן בדיקות נקבעות למשל ל"שבוע 9" ולא ל"חודש שני", כי בסופו של חודש שני ניתן לבדוק דברים שונים ורבים יותר מבתחילת אותו חודש וצריך לדייק.


40 שבועות, אצל חלק פחות ואצל חלק יותר


>> רוצה לדעת מה קורה לך בבטן מדי שבוע? היכנסי לקישור הבא


ואיך מחשבים שבועות פלוס ימים?

כל שבעה ימים נספרים - כמובן - כשבוע. כך שאם למשל חלפו 28 ימים (7X4), הרי שסיימת ארבעה שבועות - שבוע 4. יום למחרת, כשחלפו 29 ימים, את בשבוע 4 ועוד יום אחד, כלומר שבוע 4 פלוס 1. כך מוסיפים כל יום במשך שישה ימים, למשל - שבוע 4 ועוד שישה ימים. ואז, ביום השביעי, עוברים לשבוע הבא (שבוע 5). ביום שאחריו כבר סופרים שבוע 5 פלוס 1.


 

מה זה טרימסטר?

הריון נספר בשבועות, בחודשים וגם בטרימסטרים, כלומר - שלישים. הטרימסטר הראשון הוא השליש הראשון של ההריון (מההתחלה ועד שבוע 13), והוא ידוע בכך שבו חוות רוב הנשים בחילות ושאר תופעות של הסתגלות הגוף להריון. הטרימסטר השני (שבוע 14 עד שבוע 26) נחשב לקל בין הטרימסטרים - אצל רוב הנשים חולפות הבחילות מצד אחד, ואילו מצד שני הבטן עוד לא עצומה וההרגשה אפילו קלילה לעיתים. אלא שאז מגיע הטרימסטר השלישי (שבוע 27 עד הלידה), ואיתו החודש התשיעי, שהוא החלק של ההריון שבו אף אחת לא מרגישה קלילה.

 

אז כן או לא סופרים בחודשים?

גורמי הרפואה סופרים בשבועות, כך נכון ומדויק יותר. אבל הרבה הריוניות מחשבות גם את החודשים, לפעמים קל יותר להסביר באיזה חודש את בהריון מאשר לציין את שבוע ההריון. אם לא תספרי חודשים איך תוכלי להתלונן על כמה כבד בחודש תשיעי?

 

שבועות הריון לפי חודשים

חודש ראשון - עד שבוע 6
חודש שני - שבוע 7 עד שבוע 10
חודש שלישי - שבוע 11 עד שבוע 15
חודש רביעי - שבוע 16 עד שבוע 19
חודש חמישי - שבוע 20 עד שבוע 23
חודש שישי - שבוע 24 עד שבוע 27
חודש שביעי - שבוע 28 עד שבוע 32
חודש שמיני - שבוע 33 עד שבוע 36
חודש תשיעי - שבוע 37 עד הלידה

טרימסטר ראשון - שבוע 1 עד 13
טרימסטר שני - שבוע 14 עד 26
טרימסטר שלישי - שבוע 27 עד הלידה

 

 

בהריון? כמה קישורים שכדאי לך להכיר

>>סיור לידה כבר קבעת?
>>הירשמי לקורס הלידה שמתאים לך
>>התייעצי עם מיילדת מנוסה
>>הכירי את המלווה האישית שלך בהריון
>>אולי מתאים לך לידה טבעית?